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    (最終更新日:2024-05-10 17:28:15)
  ヒノ ノブユキ   HINO NOBUYUKI
  日野 信行
   所属   追手門学院大学  共通教育機構
   職種   教授
■ 学歴
1. 1976/04~1980/03 大阪大学 法学部 法学科
2. 1980/09~1982/05 University of Hawaii at Manoa, M.A. in English as a Second Language
3. 2015/04
(学位取得)
大阪大学 博士(言語文化学)
4. ~2015/04 大阪大学 大学院言語文化研究科 博士(言語文化学)(論文博士)
■ 職歴
1. 1982/06~1982/08 University of Hawaii at Manoa, Department of English as a Second Language,
2. 1983/04~1988/03 国際商科大学(校名変更後 東京国際大学) 商学部
3. 1988/04~1990/03 東京国際大学 商学部
4. 1990/04~1993/03 大阪大学 言語文化部
5. 1993/04~1996/03 大阪大学 言語文化部
6. 1996/04~2007/03 大阪大学 大学院言語文化研究科
7. 2007/04~2008/03 大阪大学 大学院言語文化研究科
8. 2008/04~2022/03 大阪大学 大学院言語文化研究科
9. 2022/04~2023/03 大阪大学 大学院人文学研究科
10. 2023/04~ 大阪大学 名誉教授
11. 2023/04~ 追手門学院大学 共通教育機構
12. 2023/04~ 追手門学院大学 共通教育機構 教授
13. 追手門学院大学 共通教育機構 大阪大学名誉教授
■ 著書・論文歴
1. 著書  CLIL pedagogy for EIL in higher education. In R. A. Giri, A. Sharma & J. D'Angelo (Eds.) Functional variations in English: Theoretical considerations and practical challenges (共著・編著(代表編著を除く)) 2020/09
2. 著書  「言語使用者を母語話者の規範から解放する言語教育:国際英語と国際日本語」青山玲二郎・明石智子・李楚成(編)梁安玉(監)『リンガフランカとしての日本語:多言語・多文化共生のために日本語教育を再考する』 (単著) 2020/07
3. 著書  ELF education for the Japanese context. In M. Konakahara & K. Tsuchiya (Eds.) English as a lingua franca in Japan: Towards multilingual practices (単著) 2020/01
4. 著書  Designing CELFIL (content and ELF integrated learning) for EMI classes in higher education in Japan. In K. Murata (Ed.) English-medium instruction from an English as a lingua franca perspective: Exploring the higher education context (単著) 2018/08
5. 著書  「ニホン英語の論理」 本名信行・竹下裕子(編)『世界の英語・私の英語:多文化共生社会をめざして』 (単著) 2018/08
6. 著書  「母語話者英語と非母語話者英語:非母語話者英語の正当性を主張する論理」 本名信行・竹下裕子(編)『世界の英語・私の英語:多文化共生社会をめざして』 (単著) 2018/08
7. 著書  EIL education for the Expanding Circle: A Japanese model (単著) 2018/03
8. 著書  Pedagogy for the post-native-speakerist teacher of English. In S. A. Houghton & K. Hashimoto (Eds.) Towards post-native-speakerism: Dynamics and shifts (単著) 2018/01
9. 著書  「緒言」 今尾康裕・岡田悠佑・小口一郎・早瀬尚子(編)『英語教育徹底リフレッシュ: グローバル化と21世紀型の教育』 (単著) 2017/04
10. 著書  「多文化共生のための『国際英語』教育」 今尾康裕・岡田悠佑・小口一郎・早瀬尚子(編)『英語教育徹底リフレッシュ: グローバル化と21世紀型の教育』 (単著) 2017/04
11. 著書  「多文化共生社会を目指したLarry E. Smith氏のEIL論」大坪喜子『教員のための「国際語としての英語」学習法のすすめ』  2017/04
12. 著書  The significance of EMI for the learning of EIL in higher education: Four cases from Japan. In B. Fenton-Smith, P. Humphreys & I. Walkinshaw (Eds.) English as a medium of instruction in higher education in Asia-Pacific: From policy to pedagogy (単著) 2017/03
13. 著書  Training graduate students in Japan to be EIL teachers. In A. Matsuda (Ed.) Preparing teachers to teach English as an international language (単著) 2017/01
14. 著書  「共通教育の英語教育:『必然性』のある授業内容を心がける」 小田隆治(編)『大学におけるアクティブ・ラーニングの現在』 (単著) 2016/11
15. 著書  English for Japan: In the cultural context of the East Asian Expanding Circle. In G. Leitner, A. Hashim & H-G. Wolf (Eds.) Communicating with Asia: The future of English as a global language (単著) 2016/01
16. 著書  「国際英語」 吉田晴世・加賀田哲也・泉惠美子(編)『英語科・外国語活動の理論と実践』 (単著) 2015/05
17. 著書  Integrated practice in teaching English as an international language (IPTEIL): A classroom ELF pedagogy in Japan. In Y. Bayyurt & S. Akcan (Eds.) Current perspectives on pedagogy for English as a lingua franca (共著・編著(代表編著を除く)) 2015/02
18. 著書  「『国際英語』におけるメディアリテラシー教育の実践」 佐藤慎司・熊谷由理(編)『異文化コミュニケーション能力を問う:超文化コミュニケーション能力をめざして』 (単著) 2014/05
19. 著書  「『国際英語』教育におけるコミュニケーション能力の養成」 片岡邦好・池田佳子(編)『コミュニケーション能力の諸相:変移・共創・身体化』 (単著) 2013/03
20. 著書  Negotiating indigenous values with Anglo-American cultures in ELT in Japan: A case of EIL philosophy in the Expanding Circle. In A. Kirkpatrick & R. Sussex (Eds.) English as an international language in Asia: Implications for language education (単著) 2012/10
21. 著書  Endonormative models of EIL for the Expanding Circle. In A. Matsuda (Ed.) Principles and practices of teaching English as an international language (単著) 2012/03
22. 著書  Participating in the community of EIL users through real-time news: Integrated Practice in Teaching English as an International Language (IPTEIL). In A. Matsuda (Ed.) Principles and practices of teaching English as an international language (単著) 2012/03
23. 著書  グローバルな英語能力とは (単著) 2010
24. 著書  英語ユーザーの現実世界への参加 ー 国際英語の統合的実践(IPTEIL): リアルタイムのニュースを通して (単著) 2010
25. 著書  日本人が英語を学ぶこと (単著) 2010
26. 著書  英語テストのあれこれ (単著) 2008
27. 著書  国際英語 (単著) 2008
28. 著書  世界ではどんな英語が話されているか (単著) 2008
29. 著書  世界のニュースを比較する (単著) 2008
30. 著書  新しい英語授業:リアルタイムのニュースを通して国際英語の共同体に参加する (単著) 2007
31. 著書  国際英語と日本の英語教育 (単著) 2005
32. 著書  「ハンデを持つ児童に対するハワイの学校の差別」 後藤明・松原好次・塩谷亨(編)『ハワイ研究への招待』 (単著) 2004/03
33. 著書  ポストコロニアル地域の英語 (単著) 2004
34. 著書  外国語教育 (単著) 1997
35. 著書  国際英語の概念に基づく英語教育の研究: その体系化への序論 (単著) 1997
36. 著書  言語テスト(原著ジョン・オラー、共訳) (共著・編著(代表編著を除く)) 1994
37. 著書  英語授業における洋楽の多角的な利用法 (単著) 1993
38. 著書  The yakudoku tradition of foreign language literacy in Japan. In F. Dubin & N. Kuhlman (Eds.) Cross-cultural literacy: Global perspectives on reading and writing (単著) 1992
39. 著書  日本の社会・文化における翻訳と外国語教育 (単著) 1992
40. 著書  ビートルズで英語 (単著) 1991/02
41. 著書  The Impact of the Kanji Culture on the Teaching of English in Japan (単著) 1991
42. 著書  ことばの教育:日本の場合 (単著) 1991
43. 著書  Take a Chance: 650 on the TOEFL (単著) 1989/04
44. 著書  ロングマン応用言語学用語辞典(原著 J. リチャーズ・J. プラット・H. ウェーバー) (共著・編著(代表編著を除く)) 1988/06
45. 著書  トーフルで650点:私の英語修業 (単著) 1987/01
46. 著書  自己表現活動の指導法について (単著) 1987
47. 著書  火薬をしめらせるな:文化人類学者のアメリカ論(原著 マーガレット・ミード) (共著・編著(代表編著を除く)) 1986/04
48. 論文  OIDAI 英語力診断テストと授業実施状況調査に基づく授業評価と授業実践報告 (共著・編著(代表編著を除く)) 2024/03/29
49. 論文  言語・文化・教育: 実践と研究から (単著) 2023/05/31
50. 論文  「国際英語」教育の研究における歴史的考察の意義 (単著) 2022/05
51. 論文  Acknowledging cultural differences without cultural stereotyping: A challenge for EIL teachers (単著) 2022/03
52. 論文  Language education from a post-native-speakerist perspective: The case of English as an international language (単著) 2021/06
53. 論文  Toward an orderly paradigmatic integration in language education: Applying psychotherapy integration to global Englishes (単著) 2021/05
54. 論文  Japanese English as an Expanding Circle variety: Viewpoints and approaches (単著) 2021/01
55. 論文  English as a lingua franca from an applied linguistics perspective: In the context of Japan (単著) 2020/08
56. 論文  The recurring lives of language pedagogy (単著) 2020/07
57. 論文  The significance of paradigmatic eclecticism in teaching English for global communication (単著) 2019/05
58. 論文  An EIL pioneer far ahead of his time (単著) 2018/10
59. 論文  World Englishes education: Toward multicultural symbiosis (単著) 2018/05
60. 論文  English as an international language for Japan: Historical contexts and future prospects (単著) 2018/02
61. 論文  Methodology for helping students to learn EIL skills in university EMI classes in Japan (単著) 2017/05
62. 論文  A Socio-Educational Vision for the Creation and Diffusion of Japanese English: A prospect for the Expanding Circle (単著) 2016/05
63. 論文  Toward the development of CELFIL (Content and ELF Integrated Learning) for EMI classes in higher education in Japan (単著) 2015/06
64. 論文  Significance of the concept of ELF for ELT pedagogy in Japan (単著) 2015/05
65. 論文  Negotiation between East Asian Values and Anglophone Culture in the Teaching of English in Japan (単著) 2015/04
66. 論文  Principles and practices for EIL education in Japan (Ph.D. dissertation) (単著) 2015/04
67. 論文  私の本棚:日本人による先駆的な国際英語論 (単著) 2014/06
68. 論文  Teaching De-Anglo-Americanized English for International Communication (単著) 2014/03
69. 論文  「国際英語」研究の現在の課題 (単著) 2013/06
70. 論文  Learning EIL through participation in the community of EIL users in Hawaii (単著) 2013/05
71. 論文  Englishes in the Expanding Circle: Second-class citizens in the community of World Englishes? (単著) 2012/05
72. 論文  WE in the Expanding Circle Need our own Models too!: Quest for equality in World Englishes (単著) 2011/12
73. 論文  適塾の蘭語教授法から今日の英語教授法へ (単著) 2011/12
74. 論文  英語教育と文化:異文化間コミュニケーション能力の養成 (共著・編著(代表編著を除く)) 2011/08
75. 論文  WE・EIL・ELF: 国際英語論における3種のパラダイムの比較 (単著) 2011/05
76. 論文  EIL in Teaching Practice: A pedagogical analysis of EIL classrooms in action (単著) 2010
77. 論文  国際英語としての Japanese English のモデルの構築 (単著) 2010
78. 論文  The teaching of English as an International Language in Japan: An answer to the dilemma of indigenous values and global needs in the Expanding Circle (単著) 2009
79. 論文  WE in the Expanding Circle Need our own Models too!: Quest for equality in World Englishes (単著) 2009
80. 論文  「国際英語」教育を通しての異文化理解 (単著) 2008/03
81. 論文  現代の英語教授法から見た適塾 (単著) 2008
82. 論文  訳読式教授法の原点:蘭学塾「適塾」方式と今日批判される訳読との重要な相違 (単著) 2008
83. 論文  BBCが選んだ20世紀の名演説 (単著) 2007/10
84. 論文  生きる力を与えてくれることば:聖書 (単著) 2007/10
85. 論文  「国際英語」教育の理念と原理 (単著) 2007/02
86. 論文  「実験」ではなく「実践」を:英語教授法研究への姿勢 (単著) 2007
87. 論文  統合的国際英語教授法(IPTEIL)の開発と実践 (単著) 2007
88. 論文  私の研究室 私のゼミ (単著) 2006/03
89. 論文  Toward Reflective Teaching in EIL Education (単著) 2006
90. 論文  「国際英語」教育の理論と実践 (単著) 2006
91. 論文  Putting EIL into Classroom Practice through an Integration of Multiple Educational Concepts (単著) 2005
92. 論文  国際英語の教師論 (単著) 2005
93. 論文  国際英語の教育における評価 (単著) 2004
94. 論文  国際英語の教授法 (単著) 2004
95. 論文  「国際英語」研究の体系化に向けて:日本の英語教育の視点から (単著) 2003
96. 論文  英語教育におけるNIE (Newspaper in Education)の新たな実践:インターネットとTVニュースを併用して (単著) 2003
97. 論文  国際英語の教材 (単著) 2003
98. 論文  自己表現のための英語ライティング授業の方法 (単著) 2003
99. 論文  On-line Seminars with the Use of Internet-connectable Mobile Phones (co-authored) (共著・編著(代表編著を除く)) 2002
100. 論文  「国際英語」教育のカリキュラム (単著) 2002
101. 論文  ハワイの小学校における有ハンデ児の分離:多様性をうたう社会の閉鎖的一面 (単著) 2002
102. 論文  第7回IAWE大会に参加して (単著) 2001/03
103. 論文  Does Hawaii Really Respect Cultural Diversity? : Searching for the true meaning of cross-cultural understanding through the experiences of a disabled Japanese child (単著) 2001
104. 論文  English as an International Language for the Japanese (単著) 2001
105. 論文  Organizing EIL studies: Toward a paradigm (単著) 2001
106. 論文  国際英語の多様性と英語教育 (単著) 2001
107. 論文  「国際英語」教育の研究課題:包括的研究にむけて (単著) 1999
108. 論文  英語教育における「国際英語」研究の課題 :国際英語思想史及び言語文化論の視点を中心に (単著) 1999
109. 論文  生涯学習のための時事英語 (単著) 1998/10
110. 論文  会話のマナーとルール (単著) 1997/06
111. 論文  EIL in a Radio English Program in Japan (単著) 1997
112. 論文  “PC”と最近の英語表現 (単著) 1996/02
113. 論文  英語の達人 (単著) 1995/12
114. 論文  「通じればよい」を超える会話力とは (単著) 1995/08
115. 論文  私の英語習得法:「修行」からコミュニケーションへ (単著) 1995/05
116. 論文  話さなければ始まらない:言葉への信頼 (単著) 1995/02
117. 論文  テレビ・ラジオの英語講座を生かす (単著) 1995/01
118. 論文  英語表現にあらわれた価値観 (単著) 1994/08
119. 論文  日本の言語文化と訳読 (単著) 1994
120. 論文  「相手を動かす」表現に見る発想 (単著) 1993/12
121. 論文  時事英語に親しむための基礎知識:環境と自然保護 (単著) 1993/09
122. 論文  話しことばと書きことばの違いを教える (単著) 1993/06
123. 論文  スピーチの指導 (単著) 1993/02
124. 論文  語彙の指導 (単著) 1993/02
125. 論文  依頼表現・勧告表現 (単著) 1992/09
126. 論文  音声教材の選択・作成・アダプテーション (単著) 1992/06
127. 論文  言えそうで言えない英語 (単著) 1992/01
128. 論文  英語授業と課外指導:英語スピーチ (単著) 1991/11
129. 論文  職業にかかわる英語と英語表現:航空 (単著) 1991/09
130. 論文  英語の発想 (単著) 1991/04
131. 論文  電話の英語表現 (単著) 1990/09
132. 論文  オーラル・コミュニケーションの能力を育てる:聞き・話すから討論まで (単著) 1989/12
133. 論文  日本式英語の可能性 (単著) 1989/12
134. 論文  日本語に訳せない英語表現を知る (単著) 1989/09
135. 論文  英語力をどう維持するか (単著) 1989/06
136. 論文  第22回TESOL大会に参加して (単著) 1988/05
137. 論文  Nationalism and English as an international language: the history of English textbooks in Japan (単著) 1988
138. 論文  The Use of Music in the Teaching of English: A suggested teaching procedure and its theoretical basis (単著) 1988
139. 論文  Yakudoku: Japan's dominant tradition in foreign language learning (単著) 1988
140. 論文  The Concept of International English in the History of English Textbooks in Japan (単著) 1987
141. 論文  Yakudoku: The Japanese approach to foreign language study (単著) 1985
142. 論文  Training ESOL teachers: The need for needs assessment (共著・編著(代表編著を除く)) 1983
143. その他 Review of “O’Sullivan, M., Huddart, D. & Lee, C. (Eds.) 2016. The Future of English in Asia: Perspectives on language and literature” (単著) 2016/12
144. その他 TOTAL ENGLISH 平成28年度版 (共著・編著(代表編著を除く)) 2016/02
145. その他 Review of Tanaka, Harumi & Tanaka, Sachiko (Eds.) 2012. World Englishes: Sekai no eigo eno shotai, Kyoto: Showado. (単著) 2014/05
146. その他 Total English 平成24年度版 (共著・編著(代表編著を除く)) 2012/02
147. その他 Total English 平成18年度版 (共著・編著(代表編著を除く)) 2006
■ 現在の専門分野
外国語教育 (キーワード:ELF、World Englishes、EIL、国際英語、多文化共生) 
■ 所属学会
1. International Association for World Englishes
2. 大学英語教育学会
3. 日本「アジア英語」学会
4. 日本実践英語音声学会
■ 学会発表
1. Japan Today(ラジオ講座『百万人の英語』(1992年4月~9月))
2. Let's Read & Think(ラジオ講座『百万人の英語』(1989年7月~1990年3月))
3. 2024/03/11 Panel Discussion 1: Linguistic diversity and (in)equality in English language education (Invited panel discussion)(The 58th RELC International Conference, SEAMEO RELC, Singapore)
4. 2024/03/11 Pedagogical insights from Japan’s experience in teaching EIL: Challenges and hopes (Invited speech)(The 58th RELC International Conference, SEAMEO RELC, Singapore)
5. 2023/06/16 The historical and cultural background of EIL philosophy in Japan(The 25th conference of the International Association of World Englishes, State University of New York, Stony Brook, New York, U.S.A.)
6. 2022/11/20 Revisiting the “ELF1” phase for teaching English in Japan(13th International Conference of English as a Lingua Franca, National Cheng Kung University, Tainan, Taiwan (Online))
7. 2022/10/27 Teaching EIL, WE, or ELF: Historical context and current issues of Global Englishes (Invited speech)(Thursday “Brown Bag” Lecture Series, Department of Second Language Studies, University of Hawaii at Manoa, Honolulu, Hawaii, U.S.A.)
8. 2022/08/04 Toward the legitimacy of Expanding Circle Englishes: The case of Japanese English (Invited speech)(Summer Course on Asian Englishes, Tokyo University of Foreign Studies, Tokyo, Japan (Online).)
9. 2021/12/09 Teaching EIL in the Expanding Circle: Sharing the experience of Japan (Keynote speech)(18th International TELLSI Conference, Tehran, Iran (Online).)
10. 2021/11/20 「国際英語」教育の歴史的経緯と基本的課題(基調講演)(大学英語教育学会 (JACET) 2021年度 関西支部大会(オンライン))
11. 2021/11/13 国際コミュニケーションにおける自己表現のための Japanese English (招待講演)(グローバル・ビジネスコミュニケーション協会第17回研究会 (オンライン))
12. 2021/11/06 Teaching EIL: Beyond native speaker norms (Keynote speech)(1st Chubu Chapter Conference, Practical English Phonetic Society of Japan (PEPSJ), the Mountain Plaza, Mihama-cho, Chita, Aichi, Japan. (In-person & Online))
13. 2021/10/16 Going beyond paradigms and chronologyin teaching English for global communication (Invited speech)(International Intelligibility in the Context of Japan: Theoretical Insights and Instructional Implementations, Forum of the Institute for Research in Humanities and Social Sciences, Aichi University (IRHSA), Aichi, Japan. (Online))
14. 2021/05/15 「国際英語」教育の研究における歴史的考察の意義(記念講演)(日本英語教育史学会第37回全国大会, 大阪大学(オンライン))
15. 2021/03/16 Integrating EIL, WE, and ELF paradigms in teaching English for global communication (Invited speech)(The 55th RELC International Conference, Singapore (Online).)
16. 2021/03/15 A fundamental dilemma for EIL teachers (Plenary panel)(Panel Discussion: Re-addressing linguistic and cultural diversity in ELT classrooms, The 55th RELC International Conference, Singapore (Online).)
17. 2020/12/15 Language education from a post-native-speakerist perspective: The case of English as an international language (Keynote speech)(QS Subject Focus Summit on Modern Languages and Linguistics: Languages and Migration in a Globalized World, RUDN University, Moscow, Russia (Online))
18. 2019/06/21 Struggling with the peripherality of the Expanding Circle toward equality(The 24th conference of the International Association of World Englishes, University of Limerick, Ireland)
19. 2018/12/09 Liberating language users from native speaker norms (Keynote speech)(The 12th International Symposium on Japanese Language Education and Japanese Studies, The Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong)
20. 2018/12/08 Non-native language teachers for young learners(The 12th International Symposium on Japanese Language Education and Japanese Studies, The Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong.)
21. 2018/08/23 Prospects for the development and diffusion of original Englishes in the Expanding Circle (Plenary panel)(Symposium World Englishes and English education, the 23rd conference of the Pan-Pacific Association of Applied Linguistics (PAAL), Juntendo University, Tokyo, Japan.)
22. 2018/08/22 EIL education for the Asian Expanding Circle (Keynote speech)(The 23rd conference of the Pan- Pacific Association of Applied Linguistics (PAAL), Juntendo University, Tokyo, Japan,)
23. 2018/07/04 Appropriate methodology for teaching ELF: From actual examples(The 11th International Conference of English as a Lingua Franca, King’s College London, London, UK.)
24. 2018/06/29 Teaching EIL from a post-native-speakerist perspective in an Asian context: 35 years of practice in Japan (Featured speech)(The 16th Asia TEFL International Conference, University of Macau, Macau)
25. 2018/06/01 Teaching English to young children from EIL perspectives: A case study in Japan(The 23rd conference of the International Association for World Englishes (IAWE), Ateneo de Manila University, Quezon City, Philippines.)
26. 2018/06/01 Teaching World Englishes for multicultural symbiosis (Keynote speech)(The 23rd conference of the International Association for World Englishes (IAWE), Ateneo de Manila University, Quezon City, Philippines)
27. 2017/08/30 Larry E. Smith’s concept of EIL: Its significance for ELT in Japan(Symposium ELF and related paradigms: Educational and societal implications, JACET 56th International Convention, Aoyama Gakuin University, Tokyo, Japan.)
28. 2017/08/29 Teaching ELF in the Japanese context (Plenary panel)(Plenary symposium Exploring English as a lingua franca and its educational significance, JACET 56th International Convention, Aoyama Gakuin University, Tokyo, Japan.)
29. 2017/07/24 Integrating the teaching of WE and ELF skills with content instruction in higher education(The 18th World Congress of Applied Linguistics (AILA 2017). Windsor Barra Hotel Convention Center, Rio de Janeiro, Brazil.)
30. 2017/06/14 Methodology for the integrated learning of content and ELF in higher education(The 10th Anniversary Conference of English as a Lingua Franca,University of Helsinki, Helsinki, Finland,)
31. 2017/06/10 国際英語の学び:多文化共生をめざして(日英言語文化学会(AJELC)第13回年次大会, 明治大学駿河台キャンパス.)
32. 2016/07/08 Larry E. Smith: An EIL pioneer far ahead of his time (Invited speech)(A Symposium Celebrating the Life and Work of Larry E. Smith, Hawaii Imin International Conference Center, East-West Center, Honolulu, Hawaii, U.S.A.)
33. 2016/06/28 Pedagogy for CELFIL (Content and ELF Integrated Learning) in EMI classes in higher education(The 9th International Conference of English as a Lingua Franca, Universitat de Lleida, Lleida, Catalonia, Spain.)
34. 2016/04/23 Teaching English for global communication: Beyond Anglo-American models (Keynote speech)(2016 International Conference on English Education (ICEE), Shih Chien University, Taipei, Taiwan.)
35. 2015/10/09 Classroom practices in training graduate students to be EIL teachers: 1981 to 2015(Invited Colloquium “Preparing teachers to teach EIL” The 21st conference of the International Association for World Englishes, Boğaziçi University, Istanbul, Turkey.)
36. 2015/10/08 Pedagogy for training WE skills in university EMI classes in the Expanding Circle(The 21st conference of the International Association for World Englishes, Boğaziçi University, Istanbul, Turkey.)
37. 2015/08/26 CELFIL (Content and ELF Integrated Learning) in higher education: Taking advantage of EMI for ELF education(Invited Symposium “The politics of EMI and approaches and attitudes to ELF in Japanese academic contexts.” The 8th International Conference of English as a Lingua Franca, Beijing International Convention Center, Beijing, China.)
38. 2015/08/25 Cultural aspects in ELF pedagogy: Significance and limitations of IPTEIL (Integrated Practice in Teaching English as an International Language)(Invited Symposium “ELF and Intercultural Communication.” The 8th International Conference of English as a Lingua Franca, Beijing International Convention Center, Beijing, China.)
39. 2015/08/22 非母語話者モデルの「国際英語」教育の理念と授業実践(全国英語教育学会第41回全国大会(熊本研究大会)熊本学園大学.)
40. 2015/04/19 Significance of the concept of ELF for ELT pedagogy in Japan (Plenary panel)(Panel discussion Globalized English: Transnational Interactions, 2015 LTTC International Conference, National Taiwan University, Taipei, Taiwan.)
41. 2015/04/18 Negotiation between East Asian values and Anglophone culture in the teaching of English in Japan (Plenary speech)(2015 LTTC International Conference, National Taiwan University, Taipei, Taiwan.)
42. 2014/12/19 Experiencing authentic communication in World Englishes: EMI classes in higher education in Japan(The 20th Conference of International Association for World Englishes. Amity University, Delhi-NCR, India.)
43. 2014/11 Toward the development of CELFIL (Content and ELF Integrated Learning) for EMI classes in higher education in Japan(The 4th Waseda International Workshop, Waseda University, Tokyo. Japan.)
44. 2014/09/30 Pedagogy for the post-native-speakerist teacher of English (Keynote speech)(The 2nd International Symposium on Native-Speakerism. Saga University, Saga, Japan.)
45. 2014/09/04 Participating in a community of practice in ELF through English-medium instruction at Japanese universities(The 7th International Conference of English as a Lingua Franca, The American College of Greece, Athens, Greece.)
46. 2014/06/28 国際英語の実践共同体への参加としてのアジア海外研修(シンポジウム「アジアにおける英語研修・留学」 日本「アジア英語」学会第34回全国大会, 京都外国語大学)
47. 2014/03/29 English-Medium Instruction (EMI) in Japanese universities: An opportunity to learn English as an International Language (EIL) (Keynote speech)(Griffith English Language Enhancement Strategy (GELES) Symposium 2014, Griffith University, Brisbane, Australia.)
48. 2014/02/28 Pedagogical practice in EIL/ELF for the teaching of English in Japan(玉川ELFセンター開設記念フォーラム「グローバリゼーションと大学英語教育: ELFプログラムの挑戦」ステーションコンファレンス東京.)
49. 2013/11/18 Locally-appropriate methodologies for the teaching of World Englishes: The case of Japan(The 19th Annual Conference of International Association for World Englishes, Arizona State University, Tempe, Arizona, U.S.A.)
50. 2013/11/09 The teaching of English as a de-Anglo-Americanized language for international communication (Keynote speech)(2013 ELLAK (The English Language and Literature Association of Korea) International Conference, Sookmyung Women’s University, Seoul, Korea)
51. 2013/09/07 A radio ELF education program in Japan 1989-1990: Suggestions from pioneering efforts(The 6th International Conference of English as a Lingua Franca (ELF), Roma Tre University, Rome, Italy.)
52. 2013/06/22 A roadmap for creation and diffusion of Japanese English for international communication(Symposium “The future of Japanese English for international communication” 日本「アジア英語」学会第32回全国大会, 大阪大学豊中キャンパス.)
53. 2012/12/07 A socio-educational vision for creation and diffusion of Japanese English: A prospect for the Expanding Circle(The 18th Annual Conference of International Association for World Englishes, City University of Hong Kong & Sun Yat-Sen University, Hong Kong & Guangzhou, China.)
54. 2012/12/06 Participatory learning of EIL: The case of an EIL program in the multicultural environment of Hawaii(The 18th Annual Conference of International Association for World Englishes, City University of Hong Kong & Sun Yat-Sen University, Hong Kong & Guangzhou, China.)
55. 2012/11/24 当日のニュースを通して現実の国際英語の世界に参加する授業(2012年度大学英語教育学会(JACET)関西支部秋季大会シンポジウム「大学英語教育のベストティーチングとはなにか?各大学の教育賞受賞者が語る『私の授業』」 京都産業大学.)
56. 2012/08/19 「国際英語」教育におけるメディアリテラシーの養成(日本語教育国際研究大会2012 パネルセッション「ことばの教育の連携」 名古屋大学東山キャンパス.)
57. 2012/07/07 Japanese English as pedagogical creation(Symposium "Balancing language variation and normativity in ELT" 日本「アジア英語」学会第30回全国大会, 京都外国語大学.)
58. 2012/05/24 Integrated Practice in Teaching English as an International Language (IPTEIL): A classroom ELF pedagogy in Japan(The 5th International Conference of English as a Lingua Franca (ELF), Boğaziçi University, Istanbul, Turkey.)
59. 2011/11 Englishes in the Expanding Circle: Second-class citizens in the community of World Englishes?(Panel "The Plurarity of World Englishes" The 17th Annual Conference of the International Association for World Englishes, Monash University, Melbourne, Australia)
60. 2011/07/31 国際英語の授業実践(シンポジウム「日本の英語教育をどうするか」第1回英語教育総合学会, 大阪大学.)
61. 2011/05 The Significance of the ELF Paradigm for 80 Years of Quest for EIL in Japan(The Fourth International Conference of English as a Lingua Franca, The Hong Kong Institute of Education, Hong Kong)
62. 2011 Integrated Practice in Teaching English as an International Language (IPTEIL) for University EFL Classrooms in Japan(Colloquium Teaching English as an International Language: Examining and negotiating assumptions The 45th TESOL Annual Convention, Hilton New Orleans Riverside Hotel, Louisiana, U.S.A.)
63. 2010/12/04 Negotiating indigenous values with Anglo-American cultures in ELT in Japan: A case of EIL philosophy in the Expanding Circle (Plenary speech)(The 2010 Macao International Forum, Macao Polytechnic Institute, Macau)
64. 2010/07/03 Toward a Model of Japanese English(Symposium "The Possibility of Japanese English." 日本「アジア英語」学会第26回全国大会. 神戸芸術工科大学.)
65. 2010 Endonormative Target Models for the Expanding Circle(The 16th Annual Conference of the International Association for World Englishes, Morris J. Wosk Centre for Dialogue, Simon Fraser University, Vancouver, Canada)
66. 2009 EIL in Teaching Practice: A pedagogical analysis of EIL classrooms in action(15th Annual Conference of the International Association for World Englishes, Cebu Parklane International Hotel, Philippines.)
67. 2009 Teaching EIL in Japan: Its principles and practice(Special Panel: Teaching World Englishes in Japan. 35th Annual JALT International Conference on Language Teaching and Learning. Granship, Shizuoka)
68. 2008/12/03 WE in the Expanding Circle Need our own Models too!: Quest for equality in World Englishes(14th Annual Conference of the International Association for World Englishes, City University of Hong Kong, Hong Kong SAR, China.)
69. 2007/10/04 Integrated Practice in Teaching English as an International Language (IPTEIL): Effects on learners' linguistic proficiency and cross-cultural awareness(13th Annual Conference of the International Association for World Englishes, University of Regensburg, Germany.)
70. 2006/10/07 Reflective Teaching in EIL (Featured Speech)(12th Annual Conference of the International Association for World Englishes. Chukyo University, Nagoya, Japan.)
71. 2006/07/21 Integrating EIL with multiple pedagogical concepts: Paving the way for classroom practice in EIL(11th Annual Conference of the International Association for World Englishes. Purdue University, West Lafayette, Indiana, U.S.A.)
72. 2004 Creating a "Community of Practice" in a College Classroom in Japan: Putting EIL theories into educational practice in the Expanding Circle(Globalization & World Englishes: Identity and Creativity (10th Annual Conference of the International Association for World Englishes), Syracuse University, U.S.A.)
73. 2003 Teaching EIL in Japan(Symposium "What Aspects of World Englishes are Most Important for Japanese Learners of English?" Workshop on World Englishes in the Classroom, Chukyo University, Nagoya, Japan)
74. 2002 On-line Seminars with the Use of Internet-connectable Mobile Phones(共同発表)(ICITA 2002 (年次大会))
75. 2002 「国際英語」研究の体系化に向けて:日本の英語教育の視点から(特別講演)(日本「アジア英語」学会第12回大会)
76. 2002 英語教育におけるNIE (Newspaper in Education)の新たな実践:インターネットとTVニュースを併用して(平成14年度国立7大学外国語教育連絡協議会合同シンポジウム『外国語教育におけるCALL授業の位置づけ』)
77. 2000 Does Hawaii Really Respect Cultural Diversity? : Searching for the true meaning of cultural diversity through the experiences of a disabled Japanese child(基調講演)(国際コミュニケーション英語研究所(IRICE)年次大会)
78. 2000 Toward a Holistic Organization of EIL Studies(International Association for World Englishes (IAWE) 第7回年次大会)
79. 1998 「国際英語」教育の研究課題:包括的研究に向けて(外国語教育学会)
80. 1998 英語教育における「国際英語」研究の課題(大阪大学・コペンハーゲン大学学術交流プログラム記念シンポジウム)
81. 1998 電子メールを使った遠隔オンラインセミナーの実施(共同発表)(平成10年度情報処理教育研究集会)
82. 1995 EIL in a Radio English Program in Japan(International Association for World Englishes(IAWE)第2回年次大会)
83. 1990 日本の漢字文化と英語教育(大学英語教育学会関西支部大会)
84. 1989 The Kanji Culture and the Teaching of English(全国語学教育学会(JALT)第15回年次大会)
85. 1988 Nationalism and EIL: English textbooks in Japan(Teachers of English to Speakers of Other Languages (TESOL)第22回年次大会)
86. 1988 Teaching Multiple Language Skills through Pop Music(全国語学教育学会 (JALT) 第14回年次大会)
87. 1987 Yakudoku: 100 years' tradition in language teaching in Japan(全国語学教育学会(JALT)第13回年次大会)
88. 1983 Training ESOL Teachers: The need for needs assessment(Georgetown University Round Table on Languages and Linguistics 1983(年次大会))
89. 1982 Teacher Training Needs of Foreign EFL Teachers in Japan(全国語学教師協会(JALT)第8回年次大会)
■ 受賞学術賞
1. 2019/11 大阪大学賞(教育貢献部門)
2. 2012/08 大阪大学総長顕彰 ((社会・国際貢献部門))
3. 2012/05 大阪大学共通教育賞
4. 2011/11 大阪大学共通教育賞
5. 2011/05 大阪大学共通教育賞
6. 2010/11 100 Papers Selection, Annual Report of Osaka University, Academic Achievement 2009-2010
7. 2010/11 大阪大学共通教育賞
8. 2010/05 大阪大学共通教育賞特別賞
9. 2009/11 大阪大学共通教育賞
10. 2009/05 大阪大学共通教育賞
11. 2009/02 大阪大学教育・研究功績賞
12. 2008/11 大阪大学共通教育賞
13. 2008/05 大阪大学共通教育賞特別賞
14. 2007/11 大阪大学共通教育賞
15. 2007/05 大阪大学共通教育賞
16. 2006/11 大阪大学共通教育賞
17. 2004/11 大阪大学共通教育賞
18. 2003/05 大阪大学共通教育賞
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2018/04~2023/03  大学における内容言語統合型学習(CLIL)による国際英語(EIL)教授法の開発  
2. 2015/04~2018/03  大学での英語による専門授業(EMI)における国際英語(ELF)の学びの方法論  
3. 2012/04~2015/03  日本の大学英語教育のための参加型「国際英語」教授法のモデルの構築  
4. 2008/04~2011/03  「国際英語」教授法の開発と応用:非母語話者モデルの英語教育の実践のために  
5. 2005/04~2008/03  英語授業における「国際英語の実践共同体」の構築:EILの教授法の具体化に向けて  
6. 1991/04~1992/03  日本に適した英語教育のあり方(言語文化的構造及び社会的環境の視点から)  
■ 講師・講演
1. 2024/02/13 教育理念と授業実践
2. 2019/11/01 英語による専門科目授業 (EMI) における国際英語 (EIL/ELF/WE) の学び
3. 2018/03/11 The historical context of ELF in Japan
4. 2018/03/11 これからの英語教育: ELFとCLIL
■ 委員会・協会等
1. 2017~ Routledge International Advisory Board, Routledge Advances in Teaching English as an International Language series
2. 2017~2021 大学英語教育学会 大学英語教育学会賞・学術出版物選考委員会分野長
3. 2016~ 大学英語教育学会 ELF研究会副代表
4. 2015~ Springer Editorial Board, Intercultural Communication and Language Education series
5. 2015~2017 大学英語教育学会 大学英語教育学会賞・学術出版物選考委員会委員
6. 2014~ Wiley/International Association for World Englishes Editorial Advisory Board, World Englishes
7. 2013~2015 大学英語教育学会 大学英語教育学会賞・学術出版物選考委員会分野長
8. 2012~2014 International Association for World Englishes 理事
9. 2012~2014 日本「アジア英語」学会 会長
10. 2010~2012 日本「アジア英語」学会 紀要編集委員長
11. 2007~2011 大学英語教育学会 研究企画委員
12. 2004~2014 日本「アジア英語」学会 理事
13. 2004~2010 日本「アジア英語」学会 紀要編集委員
14. 2002~2010 小学校英語教育学会 紀要編集委員
15. 2001~2004 International Association for World Englishes 日本支部運営委員
16. 2001~2007 大学英語教育学会 評議員
17. 2000~2010 小学校英語教育学会 理事
18. 1998~2012 外国語教育学会 常任理事